T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
VAN / EDREMİT - Evliya Çelebi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Konaklama ve Seyahat Hizmetleri alanı

 KONAKLAMA VE SEYAHAT HİZMETLERİ ALANI

 Bu öğrenme faaliyeti ile konaklama-seyahat hizmetleri alanındaki meslekleri tanıyabileceksiniz.

 Öğrencilerimizin Alan Tanıtım Vidousunu izleyebilirsiniz.

A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ

 

Günümüzde turizm sektörünün ekonomik, sosyal ve toplumsal açıdan kazandığı önem her geçen gün artmaktadır. Turizm sektörü, küresel düzeyde hızla değişen pazar ve rekabet koşulları nedeniyle sürekli ve dinamik bir gelişim içindedir. Bu rekabet koşulları altında gelecek yıllarda hedeflenen 50bin yatak kapasitesine ulaşabilmek için uygun nitelikli meslek eleman ihtiyaçlarını karşılayacak eğitim politikalarının geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu hedefler doğrultusunda turizm sektörü stratejik bir konaklama hizmet alanı olan ülkelerin

yakın ilgisini çekmekte ve bu sektör için devlet olarak özel planlamalar yapılmaktadır. Ülkeler bu sektörün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar uygulamaktadır.

Seyahat acentelerinin de turizm sektöründeki yeri ve önemi gün geçtikçe artmaktadır. Seyahat acenteleri turistin tatil amacıyla evinden çıktığı andan başlayarak tekrar evine geri döndüğü zamana kadar yaşadığı bütün olayları, faaliyetleri, hizmetleri bir bütün hâlinde turiste sunan işletmelerdir. Ülkemize gelen turistlerin havaalanına indikleri anda ilk karşılaştıkları kişi seyahat acentesi personelidir. Bu da seyahat acenteciliği alanında mesleki eğitimin önemini ve yerini çok güzel vurgulamaktadır. Turizm sektöründe ara eleman ve orta kademe yöneticisine ciddi şekilde ihtiyaç olduğu belirtilmektedir. Ayrıca konaklama hizmetlerine yönelik reklam ve sigorta hizmetleri,

oto kiralama şirketleri, oto park hizmetleri, konaklama destek hizmetleri, satış ve satış sonrası hizmetlere paralel hizmetler de düşünüldüğünde iş kolunun geniş boyutta dolaylı istihdama yol açtığı da bir gerçektir. Konaklama-Seyahat Hizmetleri alanının yapısal özelliğinden kaynaklanan emek yoğun üretim tarzı nedeniyle, otomasyona geçme olanaklarının son derece sınırlı olması insan faktörünü ön plana çıkarmaktadır. Çağdaş turizmin gereği; istihdam edilen personelin meslekî formasyonunun ve öğrenim düzeylerinin yüksek olması, kaliteli hizmetin sağlanmasını, turist ile turiste hizmet edenler arasındaki ilişkilerin nitelikli olarak gerçekleşmesini doğurmaktadır.

Konaklama-Seyahat Hizmetleri alanının, Turizm sektörünün gelişmesine bağlı olarak çalışma alanları oldukça geniştir. Özellikle tatil bölgelerinde nitelikli personele ihtiyaç duyulmaktadır. Meslek elemanları; her türlü otel, motel, tatil köyü, sosyal tesis gibi konaklama ve dinlenme tesislerinde, misafir hanelerde, seyahat acentelerinde çalışmaktadırlar.

B. ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER

Ön Büro Elemanılığı (Resepsiyonist)

Kat Elemanlığı

Operasyon elemanlığı

Rezervasyon elemanlığı

 

ÖN BÜRO ELEMANI (RESEPSİYONİST)

Tanımı

Tesis yönetiminin belirlediği prosedüre uygun olarak konukları karşılama, etkili ve

verimli bir şekilde oda satışı yapma, konuk istek ve şikâyetleriyle ilgilenme, göreviyle ilgili

raporları hazırlayabilme bilgi ve becerisine sahip sorumluluk alan nitelikli kişidir.

Görevleri

Ön büroda hazırlık yapmak.

Konuk ilişkilerini yürütmek.

Ön büroda danışma ve santral hizmetlerini yürütmek.

Rezervasyon ile ilgili işlemleri yürütmek.

Konuk giriş işlemlerini yapmak.

Vardiya işlemleri yürütmek.

Konuk çıkış işlemlerini yapmak.

Gece kontrolörlüğü yapmak.

İstatistiki raporlar hazırlamak.

KAT ELEMANI

Tanımı

Kat hizmetleri departmanında, konaklama tesisi standartlarına uygun kalitede

temizlik ve düzeni, kişiye özel hizmetleri, bölümü ile ilgili tüm işlerin yapılmasını

sağlayacak bilgi ve beceriye sahip olan sorumluluk sahibi nitelikli kişidir.

Görevleri

Kat hizmetlerinde organizasyon yapmak.

Oda hazırlığı yapmak.

Gün içi hizmetleri yürütmek.

Çamaşırhane hizmetlerini yürütmek.

Periyodik temizlik ve bakım hizmetlerini yürütmek.

OPERASYON ELEMANI

Tanımı

Gerektiğinde transfermen ile tur animatörünün bütün görev ve sorumluluklarını

yerine getiren günlük, haftalık tur programları hazırlayan, havaalanında konukları karşılayıp

havaalanı işlemlerine yardımcı olan, konukların transferler için alınış ve dağıtım saatlerini

belirleme bilgi ve becerisine sahip sorumluluk alan nitelikli kişidir.

Görevleri

Acente operasyonlarını gerçekleştirmek.

Konukla iletişim kurmak.

İş öncesi hazırlık yapmak.

Dosyalama yapmak.

Günlük-haftalık tur programları hazırlamak.

Konukları karşılayıp havaalanı işlemlerine yardımcı olmak.

Transferler için alınış ve dağıtım saatlerini ayarlamak.

Transferlerin zamanında gerçekleşmesini sağlamak.

Tura çıkacak araç ve rehberi belirlemek.

Tur programı hazırlamak.

Anadolu kültürünü tanıtmak.

Konaklama; İşletmelerinde reklamasyonu engellemek.

Bilgisayar paket programlarını kullanmak.

REZERVASYON ELEMANI

Tanımı

Tur operatöründen gelen rezervasyon taleplerine göre ilgili işletmelerle bağlantıya

geçerek gerekli rezervasyonları yapan, konukların konaklama işletmelerinde rezervasyon ile

ilgili sorunlarını çözme bilgi ve becerisine sahip, en az bir yabancı dili iyi derecede

konuşabilen, sorumluluk alan nitelikli kişidir.

Görevleri

Acente rezervasyon operasyonlarını gerçekleştirmek

Gerektiğinde konukla iletişim kurmak

İş öncesi hazırlık yapmak

Dosyalama yapmak

Rezervasyon talep listelerini tur operatöründen almak

İlgili işletmelerle bağlantıya geçerek rezervasyonun yapılmasını sağlamak ve

konfirmelerini (onay) almak

Tamamlanan rezervasyonu tur operatörüne bildirmek

Konukların rezervasyon ile ilgili sorunlarını çözmek

Konuklama işletmelerinde reklâmasyonu engellemek

Rezervasyonlar ile ilgili bilgileri operasyon departmanına bildirmek

Bilgisayar paket programlarını kullanmak

C. MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

Bu alandaki mesleklerde çalışmak isteyenler;

Sabırlı ve düzenli,

Zamanında iş yapmaktan hoşlanan,

Saygılı, nazik, güler yüzlü, hoş görülü, soğukkanlı,

İş arkadaşları ile uyumlu çalışan,

Uzun süre ayakta çalışabilecek kadar bendece sağlam ve dayanıklı,

Türkçeyi iyi konuşan ve yazan kişiler olmaları gerekmektedir.

Ön Büro Elemanı ve Kat Elemanı Mesleklerinde Aranan Özellikler

Kişilik özelliklerinize, yeteneklerinize, günün koşullarına uygun, bilinçli bir meslek

seçimi toplumda sağlıklı, mutlu, kendi kendisiyle barışık insanların da sayısını çoğaltacaktır.

Ön Büro Elemanı ve Kat Elemanı Mesleklerinde Aranan Özellikler

Tertipli ve düzenli olmak

Zamanında iş yapmaktan hoşlanmak

El ve kolları iyi kullanabilmek

Türkçe yi iyi konuşmak ve yazmak

Bilgisayar, faks, fotokopi vb. makineleri kullanmak

Telefonla konuşabilmek

Doğru yazılı ve sözlü anlatım yapmak

Düşünceleri açık aktarabilmek

Güler yüzlü hoş görülü olmak

Başkaları ile çalışabilen uyumlu olmak

Sorumluluk duygusuna sahip olmak

Soğukkanlı olmak

Uzun süre ayakta çalışabilecek kadar bedence sağlam ve dayanıklı olmak

Operasyon Elemanı ve Rezervasyon Elemanı Mesleklerinde Aranan Özellikler

Düzgün ve sağlıklı bir yapıya sahip olmak,

Dış görünümüne dikkat etmek,

Temiz ve bakımlı olmak,

Tertipli ve düzenli olmak,

Zamanında iş yapmaktan hoşlanmak,

Telefon, bilgisayar, faks, fotokopi vb. makineleri kullanmak,

Saygılı, nazik, güler yüzlü,hoş görülü,soğuk kanlı olmak,

İş arkadaşları ile uyumlu çalışmak,

Bir grubun sorumluluğunu üstlenebilecek güven ve cesarete sahip olmak,

Düzgün, anlaşılır konuşmak ve yumuşak ses tonuna sahip olmak,

İnsanlarla iyi iletişim kurmak, düşüncelerini aktarabilmek, pratik çözümler

üretebilmek, yaratıcı olmak,

İkna yeteneği yüksek dışa dönük olmak,

Dikkatli olmak, ayrıntıları algılayabilmek,

En az bir yabancı dili iyi derecede kullanmak,

Gezmeyi sevmek, yeni insanlarla tanışmaktan ve değişiklikten hoşlanmak

D. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Ön Büro Elemanı ve Kat Elemanı Mesleklerinin Çalışma Ortamları Ön büro elemanları otel veya motellerin giriş bölümlerinde daima göz önünde görev yaparlar. Ön büro elemanı çoğunlukla ayakta ve insanlarla etkileşim hâlinde çalışır. Müşterilere hizmetin çok değişik alanlarda verilmesi koordineli çalışmayı zorunlu kılar. Müşterilerle, otel personeliyle, seyahat acenteleriyle etkileşimde bulunurlar. Ön büro

elemanları hafta sonu, yaz tatillerinde ve mevsimlik çalışabilirler. Kat hizmetleri görevlisi otel odalarında ve koridorlarda görev yapar. Ortam temiz ve gürültüsüzdür. Kişi çalışırken devamlı hareket hâlinde olup, bazen eğilme, uzanma gibi pozisyonlarda çalışması gerekebilir. Kat görevlisi görevini genellikle yalnız başına yapar. Zaman zaman ön büro elemanları, bakım onarım elemanlarıyla irtibat hâlindedir. Ancak

müşterinin isteklerini ve yöneticinin emirlerini alırken onlarla iletişim kurar. Çalıştığı yerin büyüklüğüne göre vardiya usulü çalışabilir.

Operasyon Elemanı ve Rezervasyon Elemanı Mesleklerinin Çalışma Ortamları  Meslek elemanları genellikle büro ortamında çalışırlar. Ancak tur programları ve transferler için seyahate çıkabilirler. Turizm Bakanlığı yetkilileriyle, yerli ve yabancı turistlerle, turist rehberleriyle, seyahat şirketleriyle iletişim hâlinde çalışırlar. Çalıştıkları mesleğe göre büro ortamında, hava alanında ya da tarihî ve turistik yerlerde görev yaparlar. Büroda çalışanlar genellikle oturarak, büro dışında çalışanlar ise sürekli seyahat hâlinde, hareket hâlinde çalışırlar. Otellerle, yerli ve yabancı turistlerle, otel personeli ile iletişim hâlindedirler.

E. İŞ BULMA İMKÂNLARI

Turizmin gelişmesine bağlı olarak çalışma alanı geniştir. Özellikle tatil bölgelerinde nitelikli personele ihtiyaç duyulmaktadır. Ön büro ve kat meslek elemanları; her türlü otel, motel, tatil köyü, sosyal tesis gibi konaklama ve dinlenme tesislerinde, misafirhanelerde çalışmaktadırlar.

Özellikle yaz aylarında iş bulma sorunu fazla yoktur. Ancak bu meslekte iş bulma olanakları bölgesel ve mevsimlik olarak değişim göstermektedir Operasyon ve rezervasyon meslek elemanları Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği'ne (TÜRSAB) bağlı acentelerde veya yerel acentelerde görev yaparlar. Turizm Bakanlığı ve bağlı birimleri ile özel turizm şirketlerinde, seyahat acenteleri bürolarında, çalışabilirler.

F. EĞİTİM VE KARİYER İMKẬNLARI

Bu mesleklerin eğitimi; Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerinde, Anadolu Meslek ve Meslek Liselerinde, Mesleki Eğitim Merkezlerinde Konaklama ve Seyahat Hizmetleri Alanında diploma programları ile Mesleki Eğitim Merkezleri ve çeşitli yaygın

eğitim kurumlarında sertifika programlarıyla ve turizm eğitim merkezlerinde (TUREM) verilmektedir. Liseden sonra, yüksek öğrenime geçiş sınavını başaranlar lisan programlarına devam edebilirler yada meslek yüksek okullarının ilgili bölümüne sınavsız geçiş yapabilirler.

Meslek yüksek okulunu bitirenler, dikey geçiş sınavı ile lisans programlarına geçebilirler. Meslek liselerinin "ön büro ve kat elemanı dallarından mezun olanlar, istedikleri takdirde, Turizm ve Otel İşletmeciliği, Turizm ve seyahat işletmeciliği, Aşçılık, Hazır Yemek ve Aşçılık, Turizm Animasyonu ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Ayrıca Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girip ilgili bölümlere yerleştirilebilirler. Çalışma hayatındaki performansına göre Ön Büro Elemanı Rezervasyon Şefi veya Resepsiyon Şefi,Ön Büro Müdür Yardımcısı, Ön büro müdürlüğüne kadar yükselme imkânı mevcuttur. Kat Elemanı ise çalışma performansına göre Kat Şefi, Çamaşırhane Şefi, Genel Alan Şefi olarak da görev alabilir. Meslek liselerinin operasyon elemanı ve rezervasyon elemanı dallarından mezun

olanlar istedikleri takdirde, Turizm Rehberliği, Otobüs İşletmeciliği, Otobüs Şoförlüğü (Kaptanlık), Turizm ve Otel İşletmeciliği, Turizm ve Seyahat işletmeciliği, ön lisans  programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları taktirde yerleştirilebilirler. Ayrıca Anadolu Meslek Lisesi ve Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerinin Konaklama-Seyahat hizmetleri alanından mezun olanlar üniversitelerin alanları ile ilgili öğretmenlik ve işletmecilik lisans programlarının tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedir. Tecrübe kazanmış olan meslek elemanları turizm alanının değişik birimlerine geçiş.yapabilirler ve yönetici kadrolarında görev alabilirler. Mesleki Eğitim Merkezleri çıraklık eğitimi uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları

açmak suretiyle sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim kurumlarıdır. Halk Eğitimi Merkezleri yaşam boyu öğrenme perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır. Mesleki Eğitim Merkezlerinde, Konaklama ve Seyahat Hizmetleri alanında eğitim verilmektedir. Modüler programlarla meslek liseleri arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler olabilecektir. Eğitim sürecini tamamlayıp, yeterlik sertifikalarını alarak ve sektörde iş başında eğitimini tamamlayarak Turizm, Otelcilik ve Seyahat Hizmetleri ile ilgili işletmelerde kariyer yapabilirler.

 

 

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 19.07.2013 - Güncelleme: 22.04.2022 09:37 - Görüntülenme: 4942
  Beğen | 1  kişi beğendi